Dag 5 Hluhluwe park - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu Dag 5 Hluhluwe park - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu

Dag 5 Hluhluwe park

Blijf op de hoogte en volg Martin Trudy Niels en Kirsten

20 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Mtubatuba

05:00 uur loopt de wekker af. Het valt niet mee op vakantie zo vroeg. Maar er ligt wat moois in het verschiet. Half zes zitten we in onze Jeep op weg naar het Hluhluwe reservaat. Gavin, onze gids, die ook de eigenaar is van de lodge en ruim 20 jaar ervaring heeft, rijdt met hoge snelheid door het pikkedonker naar de gate. We sterven van de kou, ondanks onze 4 lagen kleding inclusief de wintervest. De temperatuur is nog niet veel hoger dan een graad of 5. In het reservaat komen we al snel de eerste neushoorns tegen. 1 op 3 meter nst onze jeep. De gids weet waarschijnlijk wat hij doet. Dan een paar leeuwen, maar helaas op een behoorlijke grote afstand. Na de Zebra's, impala, koedoes (grootste antilope), de giraffen, olifanten en nog veel meer. Dan moeten we stoppen. Een hele grote olifant (de bull), blokkert de weg. Gavin benadert hem tot een meter 10. Hij weet waarschijnlijk wat hij doet, want anders hadden we dit verslag niet meer kunnen schrijven. De bull blijft staan terwijl zijn kudde de weg oversteekt. Pas als de laatste voorbij is sluit hij aan en maakt hij de weg vrij. We genieten nog even van de olifanten en gaan dan weer op weg. Tussendoor hebben een soort van ontbijt bij de jeep. Weer op weg belanden we in een grote kudde buffels. Links, rechts van ons en voor ons op de weg. Stil en rustig zijn, want als buffels los gaan ben je niet meer veilig. Vervolgens komen we op een zeer stil gedeelte en in een rivierbedding zien we plotseling een wilde hond lopen. Zij is zwanger. Waar er 1 zit, zitten er meer en we zien er nog enkele intussen de struiken. Ook Gavin is opgewonden, want wilde honden worden maar weinig gespot. Het is niet makkelijk door de struiken, om ze goed te filmen en foto's te maken, maar het is redelijk gelukt. Als kers op de taart gaan we nog naar een poeltje. Daar is een grote diversiteit aan dieren te vinden. Olifanten, buffels, impala's, koedoes, wrattenzwijnen en allemaal vredig bij elkaar voor verkoeling en drinken. Na deze enerverende safari gaan we richting lodge, alwaar we buiten genieten van een late lunch. De temperatuur is ondertussen opgelopen naar z'n 24 graden en we gaan lekker bij het zwembad nagenieten. 'S avonds weer een prima diner en weer op tijd na bed. Het was een lange, maar enerverende dag. Morgen weer op pad naar onze volgende bestemming: Swaziland.