Dag 24 Bonaire, klein Bonaire snorkelen - Reisverslag uit Klein Bonaire, Bonaire van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu Dag 24 Bonaire, klein Bonaire snorkelen - Reisverslag uit Klein Bonaire, Bonaire van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu

Dag 24 Bonaire, klein Bonaire snorkelen

Blijf op de hoogte en volg Martin Trudy Niels en Kirsten

04 Augustus 2017 | Bonaire, Klein Bonaire

We staan vroeg op. Trudy heeft slecht geslapen en is misselijk. Ze besluit dan ook om niet mee te gaan naar Klein Bonaire op de snorkleltour. We vertrekken om 08:30 met de boot uit de haven. De begeleiding is een beetje overdone, maar dat mag de pret niet drukken. We leggen aan op het eerste punt bij Klein Bonaire. De zon schijnt, een blauwe lucht en kraakhelder water. Zicht op sommige plekken meer dan 20 meter. Het koraal is er mooi en anders, onder andere brandkoraal. Dat vinden de zeeschildpadden lekker. We zien veel vissoorten en mooie dingen. Halverwege terug richting boot zien we plotseling een Hawksbill Seaturtle (zeeschildpad). Het is een prachtig dier en is relaxed. We kunnen met hem mee zwemmen, foto's maken, filmen en hij blijft bij ons. Het dier zwemt heel elegant en zweeft als het ware door het water. Super. Terug in de boot krijgen we een hapje en een drankje. Na een rust van een kwartier tot een half uur, gaan we weer het water in en gaan we driften (met de stroom mee). Niels en ik zagen als eerste een "spottet eagle ray" (gevlekte arendsrog). We zweven boven hem en komen langzaam dichterbij. Dan komt er zo'n snorkelaar (oetl.l), die er echt op afzwemt. En weg is hij. We hebben hem op film, maar niet van zo dichtbij als dat we wilden. Vlak daarna weer en Hawksbill Seaturtle. Nummer 2. Hij zit te knabbelen aan het brandkoraal. We gaan weer verder in een groep van zo'n 8 man. Niels en ik hangen wat achteraan en zien 5 pijlinktvissen. Kirsten is bij de rest. Door de pijlinktvissen zien we helaas niet de verpleegster-haai die door de rest van de groep en Kirsten gezien wordt. Hij is verdwenen in een onderwatergrotje en komt niet meer tevoorschijn. Een stukje verder ziet de groep een tweede verpleegster-haai. Het beest ligt ook in een soort van grot, maar blijft zichtbaar. We zien zijn ogen, zijn kop en contour van zijn rug. Hij is zo'n 1,5 meter lang. Wie had dat gedacht met snorkelen 2 haaien. Als we terug bij de boot zijn, kunnen we tevreden zijn met de oogst. We gaan terug naar de haven na wederom wat hapjes en drankjes. Een geslaagde boottocht. We eten wat thuis, Trudy voelt zich iets beter en we gaan naar ons favoriete strand, maar dan wat verderop. Niels, Kirsten en Martin gaan al snel het water in om te snorkelen. We komen weer de nodige bijzonderheden tegen. Een Octopus, weliswaar een kleintje, maar toch. Dan zien we een " Juvenile spotted drum". Een klein visje, maar wel bijzonder. We zwemmen ook nog in een grote school met "ocean surgeonfish" mee. We kunenen het prima filmen en fotograferen. Een bijzondere dag vandaag onderwater. 's avonds een hapje uit eten, ons favoriete ijs en nog lekker een tijdje op ons mooie terras. Morgenvroeg geen deadline of verplichtingen. Wat een heerlijke dag. We willen eigenlijk helemaal nog niet aftellen.