Dag 12 Chiang Mai - Hmlong lodge - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu Dag 12 Chiang Mai - Hmlong lodge - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu

Dag 12 Chiang Mai - Hmlong lodge

Door: Trudy

Blijf op de hoogte en volg Martin Trudy Niels en Kirsten

01 Augustus 2014 | Thailand, Chiang Mai

Vanmorgen weer alles ingepakt. Na net ontbijt vertrekken we weer. Jacky, onze gids, staat ons om 08:30u op te wachten in de lobby. Vandaag wordt weer een hele leuke dag. Na een uurtje in de auto te hebben gezeten, komen we aan bij de olifanten. Allereerst mogen de kinderen de olifanten die er staan bananen voeren. In eerste instantie een beetje eng, maar dat is snel weg. Hierna gaan we kijken hoe de olifanten badderen in de rivier. Een leuk spektakel en uiteraard proberen ze de mensen op de kant nat te krijgen. Hierna kijken we naar een show. Hier tonen de olifanten hun kunstjes, zoals voetballen, dansen en zelfs maken ze schilderijen. In de tussentijd heeft de gids aan een nummertje gehaald voor ons zodat we niet te lang hoeven wachten om te gaan rijden op de olifanten. Best gek in het begin. Het wiebelt enorm. En als de olifanten de stijle oever afloopt richting het water is het net of dat je uit je stoeltje glijdt. We lopen een stukje door het water en gaan dan de oevers weer op. We lopen een stuk door de jungle. Het is echt een hele leuke ervaring. Als we worden afgezet, kopen we eerst water en cola. Dan gaan we terug met de kar met ossen ervoor. Best zielig, de beesten lopen voor geen meter en worden met een bamboestok geslagen om ze harder te laten lopen. Bij terugkomst staat Jacky ons op te wachten met een zak fruit. Deze kunnen we opeten tijdens de bamboe-rafting. We gaan op een bamboe-vlot de rivier af. Hierna gaan we nog naar de langnekken, de Karen-stam. Ondanks dat het overgrote deel van de Karen in Birma leeft, zijn ze toch veruit de grootste bergstam van Noord-Thailand. Er leven 280.000 Karen in Thailand, zowel in de laagvlaktes als in de bergen van de provincies Chiang Mai, Mae Hong Son en Chiang Rai. Hun woongebied strekt zich ook uit tot ver in Centraal-Thailand. Karen leven in paalwoningen van bamboe. Hieronder scharrelen hun huisdieren, varkens, kippen en buffels. De Berg-Karen beoefenen ruillandbouw; de Laagvlakte-Karen houden zich grotendeels bezig met de verbouw van rijst. We lopen door het dorpje en maken foto en video van hen.
Hierna is het tijd voor de lunch. In een restaurant bij een orchideeën kwekerij en een vlindertuin. Het is een buffet, dus voor elk wat wils. Na het eten lopen we door de orchideeën- en vlindertuin heen. Hierna vertrekken we naar de Hmong-lodge in de bergen. Bij aankomst duiken de kinderen direct in het zwembad. Als de bagage arriveert trekken ook wij de zwemkleding aan. Bij het zwembad zitten alleen maar Nederlanders en ook de kinderen die bij ons in het hotel in Chiang Mai zaten. De kinderen kunnen dus weer met elkaar spelen. Tijdens het spelen ontstaat het idee om vanavond met elkaar te gaan eten. Om 19:00u wordt het eten klaar gezet. Het is weer in buffetvorm en een bbq. Erg lekker allemaal. De kinderen zitten met z'n allen aan tafel en ook de ouders aan 1 tafel. Na het eten, rond half negen is er een show. Errug saai, maar ja je moet netjes blijven kijken. Wanneer het is afgelopen blijven de kinderen met elkaar buiten. Wij als ouders zitten op het terras over de overkapping. Erg gezellig. Zo wordt het best laat. Rond elven gaan we allemaal naar de kamers toe. Deze kamers hebben geen airco maar wel er fan. Het duurt niet lang voordat we slapen maar door alle geluiden enzo slapen we wel erg licht.