Dag 14 Chaing Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu Dag 14 Chaing Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu

Dag 14 Chaing Rai

Door: Trudy

Blijf op de hoogte en volg Martin Trudy Niels en Kirsten

03 Augustus 2014 | Thailand, Chiang Rai

Vandaag na het ontbijt komt Jacky ons weer ophalen voor een volle dag van bezichtigen. Allereerst gaan we naar een tempel boven op een berg. Daar is het een beetje regenachtig en glibberig. De auto kan ons niet helemaal naar boven brengen,dus het laatste stukje moeten we lopen via een trap. We lopen hier rond, maken foto's en als het gaat regenen lopen we weer naar beneden. De kinderen klingen met een stok tegen alle bellen die daar hangen. Vandaar uit rijden we naar het drielandenpunt. De Golden Triangle. Het drielandenpunt van Thailand, Laos en Myanmar, waar de Ruak Rivier en de Mekong samenvoegen is populair onder de toeristen. Dit gebied is jarenlang berucht geweest om haar opiumhandel. Deze schilderachtige streek wordt bewoond door traditionele bergstammen. De belangrijkste stad is Chiangrai. Chiangrai werd in 1262 gesticht als hoofdstad van het Lanna-rijk en wordt nog steeds beschouwd als de poort naar de Gouden Driehoek. In een hotel vlakbij lunchen we. Daarna gaan we naar een tempel in de vorm van schip waarop een mega budda stond. Mensen daar wilde zelfs met Kirsten op de foto. Hierna rijden we naar een lokale Thaise markt. Dit is echt een belevenis. De versmarkt is erg populair onder de bevolking. Hier is alles vers te verkrijgen, van maden, kippen, vissen, ingewanden, eieren, groenen, knoflook, kruiden en ga zo maar door. De vissen liggen op het droge naar adem te happen. Als je dat ziet is je honger gelijk vergaan. Bleh! Wel heel leuk om gezien te hebben, hier liepen geen toeristen maar alleen lokale bevolking. We rijden verder richting de rijstvelden. Kirsten wilde deze graag van dichtbij zien. rijst is net als tarwe en rogge een graan, zeg maar een gecultiveerd grassoort. En dat de rijstkorrels de zaden zijn die dit gras in de aren voortbrengt. Dat rijst een natte bodem nodig heeft om goed te gedijen en dat het daarom in het regenseizoen, nu dus, wordt geplant in velden die onder water staan. Drie maanden na het planten worden de aren geoogst, de korrels eruit geslagen en in een rijstmolen machinaal ontdaan van het kaft (buitenste schilletje): en dan heb je de spierwitte korrels gekregen die je in water kookt om de dampende rijst te krijgen die in Thailand bij elk gerecht wordt geserveerd. Erg leuk om van dichtbij te zien. Wanneer we terug rijden naar het hotel begint het te regenen. Dit gaat over in plensen. Dit houd niet op, dus besluiten we maar te eten in het hotel.