Dag 4 Gwango, cultuur, prainted dogs, sunsetsafari - Reisverslag uit Hwange, Zimbabwe van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu Dag 4 Gwango, cultuur, prainted dogs, sunsetsafari - Reisverslag uit Hwange, Zimbabwe van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu

Dag 4 Gwango, cultuur, prainted dogs, sunsetsafari

Blijf op de hoogte en volg Martin Trudy Niels en Kirsten

19 Juli 2018 | Zimbabwe, Hwange

Na wederom een ijskoude nacht beginnen weer met een lekker ontbijt. Om 09:00 uur gaan we eerst naar een opvangcentrum van wilde honden (painted dogs). Daar horen we de verschrikkelijke verhalen van de stropers en hoe het wildlife schrikbarend is gereduceerd in Hwange. Er leven helaas nog maar 4 troepen wilde honden in Hwange, wat net zo groot is als België. Omdat ze net 8 pappies met nog 1 volwassen vrouwtje hebben kunnen redden deze week, mogen we ze niet bezoeken. Ze zijn teveel gestresst. Daarna gaan we de cultuurtocht beginnen. We gaan naar een kleine gemeenschap, waar ook de vader en moeder van de gids woont. Ondanks dat de huisjes iets beter zijn dan de kleien hutjes, leven ze met heel weinig. Ze telen wat mais, hebben wat geiten en koeien voor het hele dorp en hebben wat boompjes met vruchten uit de seizoenen. Ze hebben een hutje waar alleen maar de mannen mogen komen en een hutje waar alleen de vrouwen mogen komen. Verder een plek om te koken. We krijgen een “rondleiding” en tot in de details wordt verteld hoe ze leven, wie welke taken heeft en de dag doorgebracht wordt. Onderweg terug wordt verteld dat de werkeloosheidcijfer 85% is. In het “stadje” zien we een paar shopjes en een supermarkt. We gaan even de supermarkt binnen en zien tot onze schrik dat de prijzen net zo hoog zijn als bij ons en sommige luxe artikelen zelfs duurder. Terug bij de lodge aangekomen hebben we anderhalf uur om te lunchen en even te rusten. Om 3 uur vertrekken we weer voor onze sunset-safari. Onderweg komen we als eerste 3 Waterbokken tegen, het landschap is anders als gisteren. We zien wat impala’s, wrattenzwijnen en heel veel olifanten. De kudde die wat verspreid staat, zal een grootte van tussen de 30 en 50 olifanten hebben. Daarna gaan we naar een plek om te snacken. Daar zien we een kudde wildebeesten (gnoe’s) samen met impala’s, waterbokken en zebra’s. Later komt er ook nog een olifant bij. Bij de snack-plek aan het water, liggen ook 2 krokodillen en zitten er 3 nijlpaarden in het water. Hoe ultiem wil je je snackje hebben. Daarna moeten we snel naar de gate, want voor 6 uur moeten we er voorbij zijn. Onderweg komen we ook nog 2 keer een giraffe tegen en hebben we enkele mooie landschappen met zonsondergang (helaas veel bewolking). In de avond bij thuiskomst nog wat eten en dan weer op tijd naar bed. Morgen op weg naar de Victoria Falls. We zijn benieuwd.