Dag 5 Van Gwango-Hwange terug naar Victoria Falls - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu Dag 5 Van Gwango-Hwange terug naar Victoria Falls - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Martin Trudy Niels en Kirsten Heuvel - WaarBenJij.nu

Dag 5 Van Gwango-Hwange terug naar Victoria Falls

Blijf op de hoogte en volg Martin Trudy Niels en Kirsten

20 Juli 2018 | Zimbabwe, Victoria Falls

Wederom een zeer koude nacht gehad. De ochtend is lekker weer. We hoeven niet vroeg op te staan, dus om 08:30 gaan we naar het ontbijt. Na een lekker portie pannenkoeken weggewerkt te hebben, willen we onze spullen gaan pakken voor vertrek. We zien echter in de bosjes een olifant. Dan nog 1 en nog 1 en vervolgens blijkt het een hele kudde te zijn. De kudde komt onze kant op en de zandplaat voor ons op 20 meter afstand gaat de kudde wat spelen met het zand. We zitten aan de ontbijt tafel op 20 meter afstand van een kudde olifanten. Hoe “out of Africa” wil je het hebben. We moeten wel stil zijn, want geluiden kunnen de olifanten irriteren en dat willen we niet hebben. Na 10 minuten genoten te hebben van kudde besluiten we de koffers verder te gaan pakken, want om 10:00 zouden we gaan. Het wordt uiteindelijk bijna half elf en na 2,5 uur durende autorit komen we bij ons hotel Cresta Spray View in Victoria Falls aan. Bij aankomst willen we nog wat contant geld op gaan nemen, maar dat blijkt een probleem te zijn. Door de instabiele politieke situatie, over 2 weken zijn er verkiezingen, is er geen contant geld meer verkrijgbaar. We moeten naar Zambia, waarvan de grens 5 kilometer verderop ligt. Dus we gaan Zambia in en zien onderweg ook al een glimp van de Victoria Falls. De meeste tijd zijn we kwijt met Zimbabwe uitkomen, dan Zambia binnenkomen en daarna Zambia uitgaan en Zimbabwe weer binnenkomen. Even om het goed voor te stellen: je gaat in de rij staan bij een balie in het kantoor aan de grens aan de Zimbabwe kant. Je laat je paspoort nakijken en wordt afgestempeld (ondanks de Visum die je we al geregeld hadden). Er worden wat papieren ingevuld en dan ga je de grens over het niemandsland in. Na zo’n 500 meter door het niemandsland komt je bij een kantoor aan de grens van Zambia. Je gaat weer in de rij staan, paspoorten worden gecontroleerd en afgestempeld en papieren worden weer ingevuld. Na geld gehaald te hebben, eerst Zambiaans kwacha opnemen en daarna omwisselen voor Amerikaanse dollars, gaan we weer terug en krijgen we hetzelfde ritueel weer. Het positieve is dat we morgen dit weer mogen doen als we naar de ingang van de Victoria Falls gaan aan de Zambia kant. We gaan bij thuiskomst in het hotel lekker lang douchen en alle vuiligheid van de afgelopen dagen eraf wassen. Daarna eten en op tijd naar bed. Morgen namelijk een volle dag Victoria Falls aan zowel de Zambia kant als aan de Zimbabwe kant. 20 dollar entree voor de 1 en 30 dollar entree voor de andere entree. Laat de rijke westerlingen maar dokken.